Naszą witrynę przegląda teraz 27 gości 

STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW PRZED KRZYWDZENIEM

OBOWIĄZUJĄCE

W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. BOHATERÓW ARMII KRAJOWEJ W OSTRÓWKU

 

Standardy ochrony uczniów opracowano zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r.
o zmianie ustawy  Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), na podstawie art. 22b i 22c  Ustawy z dnia 13 maja 2016 r.  o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym  (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) wchodzą  w życie z dniem 15 lutego 2024r.

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie na rzecz dzieci- uczniów, dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie. Wszyscy pracownicy szkoły, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, Statutu Szkoły oraz swoich kompetencji określonych w prawie i regulaminach wewnętrznych. Konieczność przestrzegania zasad prawa i norm społecznych dotyczy również uczniów szkoły w relacjach rówieśniczych i z pracownikami szkoły.

Stosowanie przemocy we wszystkich jej formach i przejawach: słownej, fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej jest niedopuszczalne.

Objaśnienie terminów

  1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
    lub umowy zlecenia oraz inne osoby: wolontariusze, stażyści i inne osoby podejmujące współpracę ze szkołą.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem
    to psycholog lub/i pedagog.

 

 

  1. I. ZASADY zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci;
    1. Podstawową zasadą jest poszanowanie dóbr dziecka: nietykalności, godności, szacunku, wyrażania swoich myśli i uczuć, realizacji potrzeb rozwojowych (zgodnie z możliwościami psychofizycznymi).
    2. Niedozwolone jest poniżające traktowania dziecka,  stosowanie przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej, wykorzystywanie materialne.

 

  1. II. ZASADY zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi, uczniami szkoły
    a w szczególności zachowania niedozwolone w relacjach miedzy uczniami;
    1. Zasadą bezpiecznych relacji jest szacunek i otwartość wobec rówieśników
      i uczniów szkoły. W szkole uczniowie przestrzegają zasad kulturalnego zachowania, poszanowania praw, potrzeb i granic innych osób. Uczniowie realizują potrzebę rozwoju z poszanowaniem i świadomością  różnych potrzeb
      i możliwości, indywidualnych predyspozycji i ograniczeń kolegów.
    2. Niedozwolone są zachowania agresywne i przemoc fizyczna, psychiczna, emocjonalna, ekonomiczna i seksualna także w przestrzeni internetowej.

 

Zakazanymi zachowaniami w relacjach pracownik-dziecko i uczeń- uczeń są wszelkie zachowania

- naruszające nietykalność fizyczną tj. bicie, szturchanie, popychanie, uderzanie, szarpanie, ciąganie za uszy, włosy i inne sprawiające ból i wywołujące negatywne emocje, będące uznane za poniżające w oczach innych;

- naruszające integralność psychiczną ataki słowne tj. agresywne, wulgarne, powszechnie uważane za obelżywe słowa, gesty i wiadomości publikowane
i upowszechniane w formach tradycyjnych oraz przez narzędzia komunikacyjne i media internetowe ( ataki osobiste, wyzwiska, obelgi, ataki na rodzinę, wyśmiewanie, drwiny, zastraszanie, oczernianie, działanie na szkodę dziecka);

- naruszające seksualność dziecka (narażanie na seksualne treści, dawanie dostępu do materiałów pornograficznych, przekraczanie norm intymności- każde zachowanie doprowadzające do zawstydzenia dziecka);

*W przypadku uczniów ujawniających trudne agresywne zachowania (wobec siebie, uczniów lub innych osób) dopuszcza się zabezpieczenie poprzez unieruchomienie
i przytrzymanie. O konieczności zastosowania metod przytrzymania informowani są rodzice.

 

 

  1. III. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

Zgodnie z obowiązującym prawem każdy pracownik szkoły zobowiązany jest do zgłaszania wszelkich niepokojących zachowań dziecka.  W ramach swoich obowiązków pracownicy monitorują na bieżąco zachowanie  dzieci oraz zwracają uwagę na sygnały świadczące o zagrożeniu dobrostanu dziecka, w tym symptomy krzywdzenia dzieci.

Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w szkole. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.

W przypadku zidentyfikowania zagrożenia przemocą pracownicy szkoły podejmują działania na rzecz pomocy dziecku poprzez przerwanie sytuacji zagrażającej (informowanie służb) oraz przekazując rodzicom, opiekunom informacje  na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

 

  1. IV. Szkolna procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka oraz osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia; zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy. Wychowawca informuje pedagoga lub
    i psychologa oraz dyrektora szkoły.
  2. Wychowawca, psycholog lub/i pedagog tworzą zespół, który ustala dalsze działania
    i terminy postępowania- spotkanie z rodzicami, dzieckiem, delegacje obowiązków informowania służb- założenie procedury NK, policja, Sąd Rodzinny.
  3. Wychowawca wzywa rodziców i informuje o podejrzeniu oraz podejmowanych działaniach.
  4. Wychowawca we współpracy ze specjalistą powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej
    i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą
    i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.

Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub/i wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub/i przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego

b. wsparcia w formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

c. rodzaju współpracy z rodzicami (zawarty kontrakt na uczestnictwo w formach wsparcia w placówkach pomocowych, poradniach, PCPR, OPS);

Realizacja ustalonego planu pomocy odbywa się w ustalonych formach, prowadzona jest odpowiednia dokumentacja i bieżący monitoring sytuacji oraz ocena stanu bezpieczeństwa dziecka. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości, informowane są odpowiednie służby. Plan przedstawiany jest rodzicom ucznia.

d. każda sytuacja jest wyjaśniana z rodzicami podczas spotkania w zespole.

 

  1. V. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka

Sporządzone dokumenty dotyczące podejrzenia i incydentów naruszenia dóbr dziecka:  notatki, formularz NK, wnioski do instytucji pomocowych, policji, prokuratury, sądu, monitoringi, oceny realizacji planu pomocy przechowywane są w teczce dziecka w gabinecie dyrektora.

 

  1. VI. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

Dyrektor szkoły podpisuje dokumenty przygotowane przez zespół: psycholog lub/i pedagog
i wychowawca ucznia: NK, zawiadomienie policji, prokuratury lub/i sądu rodzinnego.

  1. VII. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

Dostęp do standardów mają wszystkie podmioty szkoły i instytucje nadzoru. Nie rzadziej niż co dwa lata dokonywane są aktualizacje dokumentu. W razie potrzeby zmiany nanoszone są w trybie bieżącym. Ewaluacja pracy dokonywana jest w ramach pracy zespołu
i rady pedagogicznej, uwzględnia opinię rady rodziców i uczniów oraz wnioski z analizy dokumentacji z przeprowadzonych działań. Sporządzany jest raport, który prezentowany jest dyrektorowi szkoły.

 

  1. VIII. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

Specjaliści psycholog lub/i pedagog odpowiadają za prezentację standardów ochrony dzieci oraz  przeszkolenie pracowników do ich stosowania. Jeden raz w roku odbywa się szkolenie dla pracowników przypominające zasady stosowania przyjętych standardów: rozpoznawanie zjawiska krzywdzenia, sposoby reagowania i pomocy dzieciom w naszej szkole. Jeżeli wprowadzone są zmiany w standardach,  pracownicy niezwłocznie zapoznawani są z wprowadzoną aktualizacją i zobowiązani do jej przestrzegania.

Ogłoszenie następuje poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły i wywieszenie w widocznym miejscu w świetlicy szkolnej, również w wersji przeznaczonej dla dzieci.

Pracownicy potwierdzają podpisem udział w szkoleniu i zapoznanie się ze standardami oraz aktualizacjami.

  1. IX. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
    i  procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;

Na terenie szkoły  dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika w pracowni komputerowej i w bibliotece szkolnej– na przeznaczonych do tego komputerach. Uczniowie nie korzystają z darmowego szkolnego wi-fi.

Na lekcjach informatyki, zajęciach komputerowych oraz w przypadku korzystania z komputera szkolnego uczniowie są informowani  o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

Na zajęciach realizowanych w ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego uczniowie są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych, gier i komunikatorów (profilaktyka i metody radzenia sobie w przypadku rozpoznania nadmiarowego korzystania z urządzeń elektronicznych). Rodzice otrzymują wskazówki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu w formie informacji, publikacji internetowych oraz w ramach konsultacji i porad indywidualnych.

Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa organizacji szkoły była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie, które jest aktualizowanie zgodnie z wymogami.

Jeżeli pracownik zauważy zagrożenie bezpieczeństwa lub uczniowie zgłoszą korzystanie z niebezpiecznych treści,  informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten zgodnie
z ustalona procedurą organizuje spotkanie - rozmowę z psychologiem lub pedagogiem
lub w przypadku odkrycia krzywdzenia wszczynana jest procedura interwencji opisana wyżej.

 

karta interwencji Standardy Ochrony Ostrówek