STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW PRZED KRZYWDZENIEM
OBOWIĄZUJĄCE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. BOHATERÓW ARMII KRAJOWEJ W OSTRÓWKU
Standardy ochrony uczniów opracowano zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r.
o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), na podstawie art. 22b i 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024r.
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie na rzecz dzieci- uczniów, dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie. Wszyscy pracownicy szkoły, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, Statutu Szkoły oraz swoich kompetencji określonych w prawie i regulaminach wewnętrznych. Konieczność przestrzegania zasad prawa i norm społecznych dotyczy również uczniów szkoły w relacjach rówieśniczych i z pracownikami szkoły.
Stosowanie przemocy we wszystkich jej formach i przejawach: słownej, fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej jest niedopuszczalne.
Objaśnienie terminów
- Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
lub umowy zlecenia oraz inne osoby: wolontariusze, stażyści i inne osoby podejmujące współpracę ze szkołą. - Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem
to psycholog lub/i pedagog.
- I. ZASADY zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci;
- Podstawową zasadą jest poszanowanie dóbr dziecka: nietykalności, godności, szacunku, wyrażania swoich myśli i uczuć, realizacji potrzeb rozwojowych (zgodnie z możliwościami psychofizycznymi).
- Niedozwolone jest poniżające traktowania dziecka, stosowanie przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej, wykorzystywanie materialne.
- II. ZASADY zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi, uczniami szkoły
a w szczególności zachowania niedozwolone w relacjach miedzy uczniami;- Zasadą bezpiecznych relacji jest szacunek i otwartość wobec rówieśników
i uczniów szkoły. W szkole uczniowie przestrzegają zasad kulturalnego zachowania, poszanowania praw, potrzeb i granic innych osób. Uczniowie realizują potrzebę rozwoju z poszanowaniem i świadomością różnych potrzeb
i możliwości, indywidualnych predyspozycji i ograniczeń kolegów. - Niedozwolone są zachowania agresywne i przemoc fizyczna, psychiczna, emocjonalna, ekonomiczna i seksualna także w przestrzeni internetowej.
- Zasadą bezpiecznych relacji jest szacunek i otwartość wobec rówieśników
Zakazanymi zachowaniami w relacjach pracownik-dziecko i uczeń- uczeń są wszelkie zachowania
- naruszające nietykalność fizyczną tj. bicie, szturchanie, popychanie, uderzanie, szarpanie, ciąganie za uszy, włosy i inne sprawiające ból i wywołujące negatywne emocje, będące uznane za poniżające w oczach innych;
- naruszające integralność psychiczną ataki słowne tj. agresywne, wulgarne, powszechnie uważane za obelżywe słowa, gesty i wiadomości publikowane
i upowszechniane w formach tradycyjnych oraz przez narzędzia komunikacyjne i media internetowe ( ataki osobiste, wyzwiska, obelgi, ataki na rodzinę, wyśmiewanie, drwiny, zastraszanie, oczernianie, działanie na szkodę dziecka);
- naruszające seksualność dziecka (narażanie na seksualne treści, dawanie dostępu do materiałów pornograficznych, przekraczanie norm intymności- każde zachowanie doprowadzające do zawstydzenia dziecka);
*W przypadku uczniów ujawniających trudne agresywne zachowania (wobec siebie, uczniów lub innych osób) dopuszcza się zabezpieczenie poprzez unieruchomienie
i przytrzymanie. O konieczności zastosowania metod przytrzymania informowani są rodzice.
- III. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
Zgodnie z obowiązującym prawem każdy pracownik szkoły zobowiązany jest do zgłaszania wszelkich niepokojących zachowań dziecka. W ramach swoich obowiązków pracownicy monitorują na bieżąco zachowanie dzieci oraz zwracają uwagę na sygnały świadczące o zagrożeniu dobrostanu dziecka, w tym symptomy krzywdzenia dzieci.
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w szkole. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
W przypadku zidentyfikowania zagrożenia przemocą pracownicy szkoły podejmują działania na rzecz pomocy dziecku poprzez przerwanie sytuacji zagrażającej (informowanie służb) oraz przekazując rodzicom, opiekunom informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- IV. Szkolna procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka oraz osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia; zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia
- W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy. Wychowawca informuje pedagoga lub
i psychologa oraz dyrektora szkoły. - Wychowawca, psycholog lub/i pedagog tworzą zespół, który ustala dalsze działania
i terminy postępowania- spotkanie z rodzicami, dzieckiem, delegacje obowiązków informowania służb- założenie procedury NK, policja, Sąd Rodzinny. - Wychowawca wzywa rodziców i informuje o podejrzeniu oraz podejmowanych działaniach.
- Wychowawca we współpracy ze specjalistą powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej
i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą
i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub/i wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub/i przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego
b. wsparcia w formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
c. rodzaju współpracy z rodzicami (zawarty kontrakt na uczestnictwo w formach wsparcia w placówkach pomocowych, poradniach, PCPR, OPS);
Realizacja ustalonego planu pomocy odbywa się w ustalonych formach, prowadzona jest odpowiednia dokumentacja i bieżący monitoring sytuacji oraz ocena stanu bezpieczeństwa dziecka. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości, informowane są odpowiednie służby. Plan przedstawiany jest rodzicom ucznia.
d. każda sytuacja jest wyjaśniana z rodzicami podczas spotkania w zespole.
- V. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
Sporządzone dokumenty dotyczące podejrzenia i incydentów naruszenia dóbr dziecka: notatki, formularz NK, wnioski do instytucji pomocowych, policji, prokuratury, sądu, monitoringi, oceny realizacji planu pomocy przechowywane są w teczce dziecka w gabinecie dyrektora.
- VI. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
Dyrektor szkoły podpisuje dokumenty przygotowane przez zespół: psycholog lub/i pedagog
i wychowawca ucznia: NK, zawiadomienie policji, prokuratury lub/i sądu rodzinnego.
- VII. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
Dostęp do standardów mają wszystkie podmioty szkoły i instytucje nadzoru. Nie rzadziej niż co dwa lata dokonywane są aktualizacje dokumentu. W razie potrzeby zmiany nanoszone są w trybie bieżącym. Ewaluacja pracy dokonywana jest w ramach pracy zespołu
i rady pedagogicznej, uwzględnia opinię rady rodziców i uczniów oraz wnioski z analizy dokumentacji z przeprowadzonych działań. Sporządzany jest raport, który prezentowany jest dyrektorowi szkoły.
- VIII. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
Specjaliści psycholog lub/i pedagog odpowiadają za prezentację standardów ochrony dzieci oraz przeszkolenie pracowników do ich stosowania. Jeden raz w roku odbywa się szkolenie dla pracowników przypominające zasady stosowania przyjętych standardów: rozpoznawanie zjawiska krzywdzenia, sposoby reagowania i pomocy dzieciom w naszej szkole. Jeżeli wprowadzone są zmiany w standardach, pracownicy niezwłocznie zapoznawani są z wprowadzoną aktualizacją i zobowiązani do jej przestrzegania.
Ogłoszenie następuje poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły i wywieszenie w widocznym miejscu w świetlicy szkolnej, również w wersji przeznaczonej dla dzieci.
Pracownicy potwierdzają podpisem udział w szkoleniu i zapoznanie się ze standardami oraz aktualizacjami.
- IX. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
i procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika w pracowni komputerowej i w bibliotece szkolnej– na przeznaczonych do tego komputerach. Uczniowie nie korzystają z darmowego szkolnego wi-fi.
Na lekcjach informatyki, zajęciach komputerowych oraz w przypadku korzystania z komputera szkolnego uczniowie są informowani o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
Na zajęciach realizowanych w ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego uczniowie są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych, gier i komunikatorów (profilaktyka i metody radzenia sobie w przypadku rozpoznania nadmiarowego korzystania z urządzeń elektronicznych). Rodzice otrzymują wskazówki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu w formie informacji, publikacji internetowych oraz w ramach konsultacji i porad indywidualnych.
Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa organizacji szkoły była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie, które jest aktualizowanie zgodnie z wymogami.
Jeżeli pracownik zauważy zagrożenie bezpieczeństwa lub uczniowie zgłoszą korzystanie z niebezpiecznych treści, informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten zgodnie
z ustalona procedurą organizuje spotkanie - rozmowę z psychologiem lub pedagogiem
lub w przypadku odkrycia krzywdzenia wszczynana jest procedura interwencji opisana wyżej.