PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
Przedszkola w Ciechankach
Spis treści:
- Wstęp
- Cele programu
- Procedury osiągania celów
- Prawa i obowiązki dziecka
- Prawa i obowiązki rodziców
- Zadania nauczyciela Przedszkola w Ciechankach
- Sposoby realizacji programu
- Standardy osiągnięć dzieci
- Systemy kar i nagród
- Model Nauczyciela Przedszkola w Ciechankach
- Model pracownika obsługi
- Zasady współpracy nauczyciela z rodzicami
- Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym
- System informacji o postępach edukacyjnych dziecka
- Kryteria sukcesu i ewaluacja
- Literatura
1. WSTĘP
Wychowanie należy do podstawowych pojęć w pedagogice, jest jednak bardzo różnie rozumiane i ujmowane w szerszym lub węższym zakresie. Na rzeczywistość wychowawczą przedszkola składają się celowe oddziaływania pedagogiczne, a także wpływy środowiska. Ta rzeczywistość mieści się w pojęciu wychowania, używanym w najszerszym tego słowa znaczeniu. T. Wujek pisze: „ Przez wychowanie rozumie się całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka i przygotowujących go do życia w społeczeństwie”. Dla współczesnej pedagogiki wychowanie to świadome, zamierzone i specyficzne działania osób (wychowawców), których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości jednostki (wychowanka).
W węższym znaczeniu – wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, a przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. J. Dewey powiedział: „(…) przedszkolne życie powinno wyrastać stopniowo z życia domowego (…), powinno podejmować i kontynuować zachowania, z którymi dziecko oswoiło się już w domu”.
Proces wychowania musi odbywać się w określonych warunkach, dzięki którym zaspokojone zostaną wszystkie potrzeby rozwojowe dzieci. Jedną z podstawowych potrzeb, bez zaspokojenia, której nie możemy mówić o efektywnym procesie wychowawczym jest potrzeb bezpieczeństwa. W każdym działaniu, które podejmowane jest w Przedszkolu staramy się zaspokajać potrzebę bezpieczeństwa oraz eliminować wszelkie zagrożenia i niebezpieczeństwa.
Eliminacja zagrożeń, przeciwdziałanie niebezpieczeństwom oraz zapewnianie zdrowych i higienicznych warunków do rozwoju, zabawy, nauki to szeroko pojęte działania profilaktyczne.
Według W. Okonia profilaktyka, to ogół działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi. W pedagogice oznacza zapobieganie powstawaniu u dzieci niepożądanych przyzwyczajeń i postaw, błędów w uczeniu się lub postawie ciała. W tym znaczeniu profilaktyka oznacza wszelkie pożądane oddziaływania pedagogiczne, wytwarzając wartościowe cechy, jednocześnie zapobiega powstawaniu cech niepożądanych lub ich utrwaleniu się (W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, warszawa 1998, s. 315-316).
Zadaniem Przedszkola jest wyposażyć dziecko w umiejętność przewidywania zagrożeń oraz unikania ich. Ponadto ważną kwestią jest nauczyć dziecko różnych sposobów radzenia sobie z trudną sytuacją.
Program wychowawczo – profilaktyczny – ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej i wychowawczej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowisko oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych. Ma on za zadanie określać, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania i zachowania są pożądane, aby dziecko umiało funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi. Program ten ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach pochodzących ze świata ludzi i zwierząt oraz wyposażyć je w umiejętności radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu u dzieci postaw odpowiedzialnych za życie własne oraz innych. Tylko kreatywna realizacja działań nauczyciela i rodziców o charakterze wychowawczo – profilaktycznym umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi im funkcjonowanie w środowisku.
2. CELE PROGRAMU
Cel główny:
Celem głównym Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Przedszkola w Ciechankach jest stwarzanie bezpiecznych i higienicznych warunków do pełnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami twórczymi i intelektualnymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
Cele szczegółowe:
- Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
- Kształtowanie podstawowych postaw moralnych; uczuciowość, tolerancja, sprawiedliwość, odpowiedzialność i życzliwość.
- Zapoznawanie z prawami i obowiązkami dziecka.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
- Uświadamianie dzieciom czyhających założeń, wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
- Kształcenie umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacji zagrożenia.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka.
- Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania.
10. Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
11. Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
12. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
13. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
14. Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.
3. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
METODY PRACY:
- Przyswajanie – metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
- Odkrywanie – metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów, inscenizacja;
- Przeżywanie – metody aktywizujące: pokaz, drama, wystawa, ekspozycja;
- Działanie – metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne, krzyżówki, rebusy.
FORMY PRACY:
- w małych zespołach,
- z całą grupa,
- indywidualnie z dzieckiem;
oraz
- czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku z Sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.,
- spacery, wycieczki,
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim,
- udział w konkursach, przeglądach, quizach, turniejach.
WARUNKI BAZOWE NIEZĘBNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
- Sale zabaw dla każdej grupy,
- Pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw,
- Wyposażone kąciki zabaw i sala do zabaw,
- Program wychowania przedszkolnego realizowany przez nauczycielki,
- Ogród przedszkolny.
4. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Dziecko przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej:
- Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- Poszanowania jego godności osobistej;
- Poszanowania własności;
- Opieki i ochrony;
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- Akceptacji jego osoby.
W naszym przedszkolu dziecko ma prawo do:
- Zaspakajania potrzeb rozwojowych a w szczególności potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
- Zdrowego jedzenia;
- Zaspokajania ciekawości i poznawania otaczającej go rzeczywistości;
- Badania i odkrywania;
- Kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
- Rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych;
- Decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sadów i oczekiwań;
- Poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
- Zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- Przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
- Nie oddala się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
- Zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
- Nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma na nią ochoty;
- Po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
- Umieć dzielić się z kolegami atrakcyjnymi zabawkami;
- Szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
- Zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
- Nie przeszkadzać odpoczywającym;
10. Poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
5. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Rodzice mają prawo do:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programem rozwoju placówki oraz planów pracy w danym oddziale;
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, stałych kontaktów z nauczycielem według potrzeb;
- Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy dziecku;
- Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy opiekuńczo – wychowawczej przedszkola;
- Uczestnictwa w przeprowadzanych formach diagnozowania potrzeb w zakresie opieki, wychowania i nauki dziecka;
- Uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w ramach oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko, według zasad zgłoszonych przez niego potrzeb oraz w zajęciach prowadzonych ze specjalistami na terenie placówki;
- Aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola i oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko;
- Uczestniczenia w zebraniach rodziców, podejmowaniu decyzji służących dobru ogółu dzieci;
- Służenia pomocą opiekuńczą podczas planowanych wyjazdów i wycieczek.
Rodzice mają obowiązek:
- Przestrzegania Statutu Przedszkola i regulaminów obowiązujących w przedszkolu;
- Zaopatrzenia dziecka w niezbędne przybory i pomoce;
- Respektowania uchwał organu prowadzącego, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
- Przyprowadzać dziecko w zadeklarowanych godzinach i punktualnie odbierać z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, zgłoszona pisemnie;
- Dopilnować, aby dziecko w momencie przyprowadzenia do przedszkola zostało objęte opieką przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola;
- Po odebraniu dziecka z grupy przez rodzica lub opiekuna, rodzic lub opiekun zobowiązany jest do sprawowania opieki nad dzieckiem również na terenie obiektu przedszkolnego lub ogrodu;
- Kontrolowania przedmiotów przynoszonych przez dziecko do przedszkola z domu, w szczególności tych z różnych względów niebezpiecznych, np. leków, ostrych przedmiotów, zapałek, itp.;
- Informowania o przyczynach dłuższych nieobecności dziecka w przedszkolu, w szczególności o chorobach zakaźnych oraz zmianach numerów telefonicznych;
- Zapoznawania się z informacjami i ogłoszeniami zamieszczanymi przez nauczycieli na tablicach ogłoszeniowych i stronie internetowej przedszkola;
10. Rodzice dziecka podlegającego spełnianiu obowiązku przedszkolnego obowiązani są dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić jego regularne uczęszczanie na zajęcia.
6. ZADANIA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA W CIECHANKACH
Nauczyciel:
- Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi:
- współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- włącza rodziców w życie przedszkola.
- Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i jest odpowiedzialny za jej efekty.
- Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka.
- Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.
- Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Dba o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich.
- Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
- Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej.
10. Otacza indywidualną opieka każdego wychowanka i dostosowuje metody i formy do jego możliwości.
11. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
12. Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
13. Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
14. Codziennie sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi.
15. Prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami.
16. Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe.
17. Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.
18. Współtworzy dobrą atmosferę pracy w Przedszkolu.
19. Przestrzega podstawowych zasad BHP i p.poż. oraz dyscyplinę pracy.
7. SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
W stosunku do dziecka
Systematycznie oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
- Rozmowy i dyskusje,
- Rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia,
- Czytanie opowiadań związanych z sytuacjami społecznymi,
- Opowiadanie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne,
- Stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczność jego respektowania (załącznik 1),
- Ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania obowiązujących zasad.
W stosunku do rodziców
- Zapoznanie z Programem Wychowawczo – Profilaktycznym Przedszkola w Ciechankach oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli,
- Zaopiniowanie Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,
- Realizowanie programu w domu przez rodziców,
- Organizowanie dla rodziców warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu.
- Udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych,
W stosunku do nauczycieli
- Prowadzenie zajęć koleżeńskich,
- Wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć,
- Integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodeksu zachowań,
- Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko.
8. Standardy osiągnięć dzieci
BĄDŹ KULTURALNY
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Używa form grzecznościowych (prozę, dziękuję, przepraszam) |
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach, - dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury, itp.), - utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, poczta, itp.) |
Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym |
- zapraszanie babci i dziadka na uroczystości przedszkolne, - występy w Dziennym Domu Seniora |
Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych |
- utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itp. |
Jest serdeczne dla innych osób (dorosłych, kolegów) |
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa |
Dba porządek wokół siebie |
- samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie zabawek, układanie książek, - szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce, - przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papiery wrzucamy do kosza, nie niszczymy drzew, krzewów) |
Słucha, kiedy inni mówią. Mówi, kiedy inni słuchają. |
- rozmowy z dziećmi na temat zasad savoir – vivr’u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach. |
Nie mówi z pełnymi ustami. |
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia. |
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Bawi się z rówieśnikami |
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie |
Szanuje cudzą własność |
- interesowanie się pracami swoich kolegów, dostrzeganie trudu włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów |
Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych |
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby |
Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami, itp. |
- rozumienie, że inni mają potrzebę uczestniczenia w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy i w związku z tym dzielenie się nimi. |
Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, nie przedrzeźnia się, nie przezywa. |
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania – rozumienie przeżyć z tym związanych |
Pomaga potrzebującym kolegom |
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują. |
KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów |
- ustalanie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich, - posługiwanie się umiarkowanym głosem, - mądre rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, - podporządkowanie się dyżurnemu, np. w łazience, - ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów, - reagowanie na umówiony sygnał, np. kończący zabawę. |
Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancja |
- słuchanie utworów literackich: sytuacje edukacyjne, scenki dramowe – nazywanie cech charakteru głównych postaci. |
Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach |
- uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych, - zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym, np. darcie papieru, dmuchanie na bibułkę przyczepiona do nosa, zgniatanie gazety, - poznawanie wzorców właściwego zachowania – postawa nauczyciela, postaci z literatury. |
Prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów |
- uczenie się właściwego przyjmowania pochwał i krytyki: poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych |
Unika kłamstwa |
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych, - podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach. |
Rozróżnia prawdę od fałszu; dobro od zła |
- rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych, - podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań, - układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków. |
Mówi o swoich uczuciach |
- uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, - prowadzenie rozmów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie .się z uczuciami drugiej osoby. |
POZNAJ TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Kultywuje tradycje swojej rodziny |
- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny |
Pamięta o uroczystościach rodzinnych |
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, itp. |
Jest dumne z kraju, w którym mieszka |
- uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej (zajęcia, każda nadarzająca się okazja)- jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, - poznawanie mapy Polski, najważniejszych miast i rzek, |
Szanuje język ojczysty i tradycje narodowe |
- zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski, |
Zna piękno swojego kraju, regionu, miasta |
- organizowanie spacerów i wycieczek – kierowanie obserwacji dziecka na miejsca charakterystyczne dla wsi, gminy, miasta i kraju |
Wie, gdzie pracują jego rodzice i zna wartości wypływające z wykonywanego zawodu |
- prowadzenie rozmów, zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców, dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola, Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów, np. strażaka, lekarza, policjanta, itp. |
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Przestrzega zakazu oddalania się od grupy (z określonego miejsca) |
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, ogród przedszkolny) oraz na wycieczkach |
Rozumie zakaz brania do rąk nieznanych przedmiotów, produktów |
- przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze, itp., otrzymywane od obcych) |
Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu |
- omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia czy innej dolegliwości |
Zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania |
- zapamiętanie własnego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania |
Unika niebezpiecznych zabaw i zachowań |
- dostarczanie dzieciom wzorów zachowania (filmy edukacyjne, teatrzyki, pogadanki) – poznawanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań |
Zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi |
- poznawanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu |
Nie zbliża się do nieznanych zwierząt |
- oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu dzieci w zoo, omówienie zachowań zwierząt – gdy: zwierzę jest zdenerwowane, chore, boi się, - organizowanie spotkań z weterynarzem |
Przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych |
- - dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki), - organizowanie spotkań z policjantem. |
Uważnie porusza się po budynku przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym |
Ustalenie jasnych zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu – przestrzeganie umów grupowych. |
DBAJ O SWOJE ZDROWIE
Standardy osiągnięć dzieci |
Przykładowe działania |
Zna zasady porozumiewania się z nauczycielem i kolegami |
- dostarczanie wzorców właściwego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach |
Rozumie znaczenie pobytu na świeżym powietrzu w różnych porach roku; Potrafi zorganizować zabawy i gry terenowe w przedszkolu i po zajęciach; Rozumie znaczenie potrzeby aktywnego wypoczynku |
- codzienne korzystanie z pobytu w ogrodzie, - organizowanie zabaw na terenie ogrodu, - poznawanie sposobów aktywnego wypoczynku po zajęciach w przedszkolu |
Rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody |
- uczenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubierania w zależności od warunków atmosferycznych, - rozumie zależności przegrzewania organizmu a zachorowalnością |
Dba o czystość swojego ciała i ubrania |
- rozumienie znaczenia codziennego mycia ciała, - wdrażanie do konieczności codziennego zmieniania ubrania, - przestrzeganie zasady mycia rąk po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami, - nabywanie umiejętności prawidłowego mycia zębów, - zwracanie uwagi na nieużywanie przedmiotów należących do innych dzieci (ręcznik, grzebień, chusteczka, szczoteczka, itp.) |
Rozumie potrzebę spożywania warzyw i owoców |
- przełamywanie niechęci do spożywania surówek i owoców, - rozumienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla organizmu jako źródła witamin, - samodzielne przyrządzanie surówek dla swoich kolegów |
Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania |
- organizowanie wycieczek do gospodarstw ekologicznych, - zakładanie małych hodowli: rzeżucha, pietruszka, szczypior, - organizowanie spotkań ze specjalistami ds. żywienia. |
Porozumiewa się umiarkowanym głosem, unika hałasu |
- uczenie się mówienia cichym głosem, - rozumienie znaczenia cichej zabawy i nie przeszkadzania innym, - rozumienie szkodliwości hałasu dla organizmu. |
Lubi zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne Odczuwa potrzebę uczestniczenia w zabawach ruchowych |
- czynne uczestniczenie w zabawach ruchowych, terenowych, ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, - wykorzystywanie potrzeby spontanicznego ruchu dziecka. |
Odczuwa radość z podejmowanego wysiłku fizycznego |
- doskonalenie sprawności fizycznej, zapobieganie wadom postawy, |
Nie boi się wizyty u lekarza |
- rozumie potrzeby kontrolnych wizyt u lekarza pediatry i stomatologa, - wdrażanie do potrzeby kontrolowania i leczenia zębów, - wskazywanie przykładów nie dbania o własne zdrowie. |
9. SYSTEMY KAR I NAGRÓD
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi „Kodeks Przedszkolaka” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA DZIECI PRZESTRZEGAJĄCYCH USTALONE NORMY I ZASADY ZACHOWANIA:
- pochwała wobec grupy,
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed rodzicami,
- nagradzanie poprzez sprawienie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy,
- obdarzania dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększanie zakresu jego samodzielności,
- przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej,
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg. Pomysłu dzieci,
- drobne nagrody rzeczowe, emblematy uznania.
NAGRADZAMY ZA:
- stosowanie ustalonych umów i zasad,
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
- wypełnienie podjętych obowiązków,
- bezinteresowna pomoc innym,
- stosowanie zasad ochrony przyrody,
- aktywny udział w pracach grupy.
SPOSOBY WYRAŻANIA DEZAPROBATY ZA NIESTOSOWANIE SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE ZASAD:
- upomnienie słowne (przypomnienie obowiązujących zasad),
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju,
- modelowanie zachowania – rozwijanie akceptacji,
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu.
WYRAŻANIE DEZAPROBATY STOSUJEMY ZA:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne,
- niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
10. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA W CIECHANKACH
DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:
W relacjach z wychowankami:
- Jest przyjacielem dziecka, wspiera go w rozwoju.
- Zna i przestrzega prawa dziecka.
- Jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia.
- Jest kreatywny i empatyczny.
- Częściej stosuje nagrody niż kary.
- Zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic.
- Potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
- Wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej.
- Pogłębia wiedzę rodziców - informuje o osiągnięcia i ewentualnych trudnościach dziecka.
- Wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych.
- Uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka.
- Stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu głównych środowisk edukacji dziecka.
- Zna warunki życia dziecka i zainteresowania.
- Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
W relacjach z przedszkolem:
- Łatwo nawiązuje kontakty, jest komunikatywnym.
- Potrafi współpracować w zespole, jest koleżeński.
- Identyfikuje się z przedszkolem i pracą pedagogiczną.
- Potrafi zaplanować pracę opiekuńczo- wychowawczo-dydaktyczną zgodnie ze strategią rozwoju przedszkola.
- Posiada wysokie kwalifikacji zawodowe i stale doskonali swój warsztat pracy dbając o swój rozwój.
- Sumiennie i starannie przygotowuje się do zajęć z dziećmi.
- Podejmuje z własnej inicjatywy różnorodne czynności poza ustalonym harmonogramem godzin.
11. MODEL PRACOWNIKA OBSŁUGI
Dobry pracownik:
- Potrafi współpracować z nauczycielem.
- Dba o bezpieczeństwo dzieci.
- Jest odpowiedzialny, kulturalny.
- W kontaktach interpersonalnych jest życzliwy i taktowny.
- Zna swoje obowiązki i sumiennie się z nich wywiązuje.
- Jest otwarty na problemy przedszkola.
- Nie angażuje się w kontakty nauczyciela z rodzicami.
12. ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELA Z RODZICAMI
- Poznanie środowiska rodzinnego wychowanków.
- Współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych.
- Prowadzenie pedagogizacji rodziców.
- Stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach.
- Inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska.
- Przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy.
- Przedstawienie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych.
- Inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.
13. ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
- Kontynuowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, placówkami oświatowymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy Puchaczów i powiatu łęczyńskiego poprzez udział w przygotowanych imprezach i akcjach charytatywnych.
- Organizowanie imprez kulturalnych dla rodziców i środowiska lokalnego.
- Współdziałanie w pozyskiwaniu sponsorów na potrzeby związane z wychowaniem dzieci.
14. SYSTEM INFORMACJI O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECKA
Informacja o postępach edukacyjnych dziecka ma:
- Służyć jego rozwojowi, wskazywać jego mocne i słabe strony,
- Motywować do osiągania postępów rozwojowych i edukacyjnych,
- Służyć, jako podstawa do rozmowy z rodzicami,
- Ułatwić kontakt z rodzicami – tworząc w ten sposób partnerski układ mający na celu pomoc dziecku w osiągnięciu jak najpełniejszego rozwoju.
Formy przekazywania informacji:
- Rozmowa indywidualna, konsultacja,
- Zebrania ogólne i grupowe,
- Kąciki dla rodziców, informacja pisemna – arkusze diagnozy,
- Zajęcia otwarte,
- Wspólne uroczystości i imprezy – festyny.
15. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA
Miarą osiągnięcia celów programu wychowawczego będzie:
OBRAZ DZIECKA, KTÓRE:
- Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie,
- Dostrzega i rozumie innych, akceptuje ich odrębność,
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych,
- Używa zwrotów grzecznościowych,
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły,
- Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania a także dostrzega je u innych,
- Rozumie potrzebę rozwiązywania sporów,
- Rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne,
- Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej,
- Rozważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych,
- Zna swoje prawa i obowiązki,
- Szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość i szacunek,
- Rozumie potrzebę pomocy dorosłym w sytuacjach trudnych,
- Jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym,
- Podejmuje próby oceny swojego postępowania,
- Szanuje swoją i cudzą własność,
- Rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości,
- Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych,
- Umie z godnością przyjmować porażki,
- Interesuje się otaczającym światem,
- Zna i kultywuje tradycje rodzinne, środowiskowe, regionalne i narodowe,
- Ma świadomość przynależności narodowej, rozpoznaje barwy narodowe, godło, rozumie pojęcie – ojczyzna.
DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
Rodzice:
- Podejmują systematyczną współpracę z placówką,
- Są otwarci na rady i sugestie nauczyciela,
- Czują się współgospodarzami,
- Biorą czynny udział w pracach przedszkola,
- Służą rada i pomocą.
ZADOWOLENIE NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z:
- Jednolitych oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli,
- Osiągania dobrych efektów pracy,
- Bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptowania jego podmiotowości,
- Wzrostu poziomu kompetencji wychowawczych.
UWAGI KOŃCOWE
- Za realizację Programu Wychowawczego odpowiedzialne są wszystkie nauczycielki.
- Program zostanie wykorzystany do tworzenia mikrosystemów wychowawczych dla poszczególnych grup.
- Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.
- W ewaluacji uwzględnia się opinie wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, przedstawicieli organów prowadzących oraz sugestie nadzoru pedagogicznego.
Sposoby ewaluacji
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
- Plany, zapisy w dziennikach,
- Arkusze obserwacji,
- Ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli,
- Ocena realizacji „Programu wychowawczo – Profilaktycznego” na końcowej radzie Pedagogicznej.
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
- Ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami.
- Protokoły z zebrań z rodzicami.
- Informacja zwrotna od rodziców.
16. LITERATURA
1) Dobson J.S. „Dzieci i wychowanie – pytania i odpowiedzi”, Vocatio, Warszawa 2000,
2) Faber A. Mazlish E., „ Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Media Rodzina, Poznań 1992,
3) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
4) Konwencja Praw Dziecka z 7 lipca 1991r.
5) Kwiatowska M. (red.), „Podstawy pedagogiki przedszkolnej”, WSiP, Warszawa 1985,
6) Muszyński H., „Zarys teorii wychowania”, PWN, Warszawa 1977,
7) Obuchowska I., „Kochać i rozumieć – jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo”, Media Rodzina, Poznań 2000,
8) Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
9) Pomykało W. (red.), „Encyklopedia pedagogiczna”, Fundacja Innowacja Warszawa 1997,
10) Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”, Jedność, Kielce 1999,
11) Prekop J., Schweizer Ch., „Niespokojne dziecko – poradnik dla zaniepokojonych rodziców”, media rodzina, Poznań 2000,
12) Prus – Wiśniewska H. „Zanim dziecko pójdzie do szkoły”, medium, Warszawa 1995,
13) Sękowska Z., „Współzależność wychowania i rozwoju dziecka”, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1984,
14) Statut Przedszkola w Ciechankach,
15) Szablak K. (red.), „Wychowując mówimy jednym głosem”, Oficyna Współczesna, Poznań 1998,
16) Ziemska M., „Rodzina i dziecko”, PWN, Warszawa 1986