Program Szkoły Promującej Zdrowie
w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Armii Krajowej
w Ostrówku
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej oraz wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Standardy szkoły promującej zdrowie:
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej
w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych
działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów,
nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Cele podejmowanych działań:
Stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia oraz harmonijnego rozwoju.
Współpraca szkoły z rodziną i personelem medycznym (lekarzem, higienistką, stomatologiem).
Uświadomienie własnej odpowiedzialności za stan i ochronę swojego zdrowia.
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych
Kształtowanie w szkole środowiska wspierającego edukację zdrowotną
Zaangażowanie uczniów w proces edukacji o zdrowiu
Dostarczanie wiedzy na temat szkodliwości stosowania używek
Budowanie zdrowego środowiska fizycznego w szkole
Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających zdrowiu fizycznemu, psychicznemu oraz społecznemu i duchowemu
Rozbudzanie potrzeby podejmowania działań na rzecz zdrowego środowiska
Dostrzeganie przez młodego człowieka potrzeby dokonywania odpowiedzialnych wyborów
Kształtowanie przekonania, ze szkoła to miejsce pracy, w którym należy
dbać o dobre relacje i samopoczucie wszystkich jej członków
Podstawowe zadania:
Propagowanie zdrowego stylu życia;
Tworzenie nawyków prozdrowotnych;
Wychowanie ucznia, który radzi sobie z problemami. Nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem, akceptuje samego siebie;
Uświadamianie uczniom, rodzicom i nauczycielom zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi;
Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność profilaktyczną (Policja, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, stacja Sanepid, Szpital Rejonowy, Przychodnie, KRUS, Straż Pożarna, Koło Gospodyń Wiejskich);
Wspieranie rodziców w zakresie poszerzania ich wiedzy na temat profilaktyki prozdrowotnej;
Dbałość o środowisko fizyczne szkoły.
Szkolny koordynator
Szkolny koordynator pełni rolę lidera (przewodnika, przywódcy) i „agenta” (promotora, rzecznika)
zmian, inicjuje i ułatwia ich dokonywanie, stwarza warunki do pracy przynoszącej sukcesy.
Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia
1. Upowszechnianie koncepcji SzPZ w społeczności szkolnej.
2. Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców
i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
3. Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
4. Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
5. Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia.
6. Prowadzenie dokumentacji działań szkoły w zakresie promocji zdrowia.
7. Współdziałanie z koordynatorem wojewódzkiej/rejonowej sieci SzPZ.
8. Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi
ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.
Szkolny zespół promocji zdrowia
Szkolny zespół promocji zdrowia wspiera działania szkolnego koordynatora.
Zadania i organizacja pracy szkolnego zespołu promocji zdrowia
1. Wspieranie pracy szkolnego koordynatora i aktywny udział w:
• przeprowadzaniu diagnozy, planowaniu działań, ich realizacji i ewaluacji wyników,
• organizacji szkoleń w zakresie promocji zdrowia,
• prowadzeniu dokumentacji działań w zakresie promocji zdrowia i pracy szkolnego zespołu.
2. Zespołowe podejmowanie decyzji.
3. Ustalenie reguł pracy zespołu i zakresu zadań poszczególnych członków.
4. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych członków zespołu.
5. Organizacja spotkań zespołu:
• cykliczność spotkań, z zapowiedzianym wcześniej tematem,
• zaplanowanie spotkań podsumowujących różne etapy pracy,
• spotkania otwarte – „każdy mile widziany”,
• praca metodą warsztatową, z aktywnym zaangażowaniem wszystkich uczestników (praca w małych grupach, wspólne poszukiwanie rozwiązań).
Działania długofalowe
- Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktycznego
- Udział w Powiatowym Alercie Ekologiczno- Zdrowotnym i realizacja zadań’
- Realizacja programów: Mleko w szkole; Owoce i warzywa w szkole
- Organizacja biwaków harcerskich i zuchowych;
- Organizacja rajdów rowerowych;
- Karta Rowerowa dla uczniów klasy 4 – organizacja zajęć;
- Zajęcia sportowe na Orliku Szkolnym po lekcjach i w czasie wakacji pod kierunkiem instruktora;
- Zajęcia pozalekcyjne badmintona w ramach działalności Uczniowskiego Klubu Sportowego;
- Poznawanie walorów przyrodniczych i kulturowych najbliższej okolicy i Polski – organizowanie wycieczek turystyczno – krajoznawczych;
- Organizowanie kolejnych edycji Międzyszkolnego Konkursu Literackiego z cyklu „Nasi Poeci – świat przyrody w poezji;
- Organizowanie kolejnych edycji Gminnego Turnieju Ekologiczno – Sportowego „Ze sportem za pan brat” dla uczniów klas 1-3;
- Dbanie o dobrą atmosferę w szkole: organizowanie Festynu Rodzinnego, spotkań wielopokoleniowych , dyskotek szkolnych, Dnia Samorządności, Dnia Chłopaka, Dnia Kobiet, prowadzenie odpowiednich zajęć dydaktycznych;
- Organizowanie spotkań z dietetykiem, ratownikiem medycznym, pielęgniarka szkolną, trenerem bezpiecznych zachowań w Internecie;
-Szkolny Festiwal Uczniowskich Doświadczeń – 2 razy w roku prezentacja doświadczeń przygotowanych przez uczniów;
- Wyjazdy uczniów do teatru, zapraszanie aktorów do szkoły z teatrzykami profilaktyczno- zdrowotnymi;
- Promowanie czytelnictwa;
- Wprowadzanie elementów oceniania kształtującego;
- Badanie czystości powietrza;
- Monitoring czystości wody metodą biologiczną;
- Organizowanie zbiórki surowców wtórnych;
- Prowadzenie akcji charytatywnych;
- Organizowanie szkoleń dla rodziców, dla nauczycieli i personelu szkoły w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowa;
- Organizowanie happeningów, szkolnych uroczystości o tematyce ekologiczno – zdrowotnej;
- Fluoryzacja zębów, spotkania ze stomatologiem, pielęgniarką;
Współpraca ze społecznością lokalną i innymi szkołami i organizacjami i instytucjami pożytku publicznego
- Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Puchaczowie – Udział w konkursach i imprezach organizowanych przez GOK ( udział w Gminnych Dożynkach i Dniach Puchaczowa; udział w rambitach, w konkursach plastycznych, wiedzy, recytatorskich;
- Współpraca z Centrum Kultury w Łęcznej – udział w konkursach;
- Udział w akcjach i konkursach organizowanych przez KRUS;
- Współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich przy organizacji szkolnych uroczystości min. Dzień Patrona – spotkanie pokoleń, Dzień Rodziny; Organizacja warsztatów związanych z obrzędowością Świąt Bożego Narodzenia i Świąt Wielkanocnych;
- Współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną przy organizacji szkolnych uroczystości;
- Współpraca z Państwową Strażą Pożarną – organizowanie spotkań ze strażakami; udział w Ogólnopolskim Turnieju Wiedzy Pożarniczej;
- Współpraca z księdzem – organizowanie szkolnych uroczystości, rekolekcji;
-Współpraca z weterynarzem – organizacja spotkań;
- Współpraca z Nadleśnictwem Świdnik i leśnikiem;
- Współpraca z kołami łowieckimi – organizowanie spotkań z uczniami;
- Współpraca z SANEPID w Łęcznej – realizacja programów:
- Nie Pal Przy Mnie Proszę
- Czyste Powietrze Wokół Nas
- Znajdź właściwe Rozwiązanie
- Trzymaj Formę
- Udział w Alercie Ekologiczno – Zdrowotnym
- Akademia Bezpiecznego Puchatka
- Śniadanie Daje Moc
- Inne, proponowane
- Współpraca z Filią Gminnej Biblioteki Publicznej w Ciechankach – udział uczniów w tematycznych spotkaniach i imprezach terenowych organizowanych przez pracowników biblioteki;
- Współpraca z Urzędem Gminy w Puchaczowie – patronat nad organizowanymi przez szkołę imprezami i konkursami;
- Współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w Lublinie – realizacja projektów edukacyjnych i nie inwestycyjnych związanych z zagospodarowywaniem terenu wokół szkoły;
- Współpraca z Filharmonią Lubelską - organizowanie spotkań z muzykami;
- Współpraca z policją – organizowanie spotkań; udział w konkursach: Bądź bezpieczny na drodze, Jestem bezpieczny;
- Opieka nad grobami żołnierzy polskich, austriackich, niemieckich i rosyjskich z I i II wojny światowej;
- Współpraca z okolicznymi szkołami przy organizacji konkursów, imprez i uroczystości:
- Udział w Turnieju Rowerowym o Puchar Burmistrza w Łęcznej;
- Udział w Ekologicznym Pikniku Klas III w Powiatu Łęczyńskiego w Poleskim Parku Narodowym;
- Udział i współorganizowanie Rozgrywek Gminnej Ligi Piłki Nożnej;
- Udział i współorganizowanie Gminnych Biegów Przełajowych;
- Udział w Wojewódzkiej Imprezie Integracyjnej „ I Ty też masz talent”;
- Udział i współorganizowanie Gminnego Turnieju Piłkarskiego „Z Podwórka na Stadion - o Puchar Tymbarku”;
- Organizowanie i udział w konkursach piosenki ;
- Udział w przeglądach teatrzyków szkolnych;
- Udział w Powiatowym Konkursie „Młodzi Ratownicy”;
- Współpraca z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie bezpieczeństwa dziecka w gospodarstwie rolnym.