Programy zewnętrzne w Przedszkolu:
"Mamo, tato, wolę wodę"
Program edukacyjny „Mamo, tato, wolę wodę!” jest prowadzony przez Żywiec Zdrój nieprzerwanie od 2009 roku przy wsparciu Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka. Celem projektu jest edukacja dzieci w zakresie pozytywnego wpływu wody na organizm człowieka i jej znaczenia dla całego środowiska.

KOSZ PEŁEN KSIĄŻEK
Cele:
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką.
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
- Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
- Rozbudzanie wyobraźni.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
- Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Stwarzanie okazji do samodzielnego czytania.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
- Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
Ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli będący odpowiedzią na realizację jednego z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok 2020/21, którym jest „Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych”
Przedszkole w Ciechankach w roku szkolnym 2020 - 2021 przyłączyła się do realizacji Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Technikoludek - czyli Przedszkolak w świecie technologii", którego głównymi celami są: rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci; dostrzeganie przez dzieci zalet i wad korzystania z technologii; kształcenie umiejętności korzystania przez dzieci z nowoczesnych technologii; rozwijanie kreatywności, itd. W ciągu całego roku szkolnego dzieci wraz z rodzicami oraz nauczycielami będą wykonywały zadania oraz podejmowały przeróżne aktywności związane z tematem. Efektami chwalić się będziemy na bieżąco :)
Przykładowymi zadaniami są: stworzenie kącika technologicznego, pokazu multimedialnego o korzyściach i wadach korzystania z nowoczesnych technologii, stworzenie gier interaktywnych, papierowego e – booka, encyklopedii Technikoludka, zorganizowanie Dnia wynalazcy, balu robotów czy też cyfro uroczystości.
Nasze przedszkole po raz kolejny bierze udział w projekcie „Mały miś w świecie wielkiej literatury" Jest to ogólnopolski projekt rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami pod patronatem ogólnopolskiego czasopisma"Przdszkolnego ABC".
Udział w projekcie przyniesie wiele korzyści dla przedszkolaków, przede wszystkim zachęci je do czytania oraz przyczyni się do kształtowania postawy otwartości na świat i poznawania nowych ludzi.
Metoda Dobrego Startu to metoda wzrokowo-słuchowo-motoryczna, w której główną rolę odgrywają trzy elementy: element wzroku (wzory graficzne), słuchu (piosenka) i motoryki (odtwarzanie wzorów).
Celem jej jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego a także kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Doniosłą rolę odgrywa występujący tu element muzyczny. W naszym przedszkolu wykorzystujemy te metodę
w grupach starszych, głównie w oparciu o „Piosenki na literki”.
Realizowany w naszym przedszkolu projekt "20 minut dla matematyki" jest oparty na koncepcji "Dziecięcej Matematyki" według prof. Edyty Gruszczyk-Kulczyńskiej.
Jest to akcja akcja polegająca na wykorzystaniu NATURALNEGO POTENCJAŁU umysłu dziecka. Staramy się świadomie wykorzystywać codzienne sytuacje w matematyczny sposób! Bo dzieci najwięcej uczą się przez doświadczanie. 20 minut codziennych sytuacji, które dzieją się w przedszkolu
i w każdym domu – w trakcie gotowania, prania, sprzątania. podczas parkowania samochodu, remontu, zakupów, pozwala na zrozumienie matematyki.
Zgodnie z założeniami projektu zajęcia tego typu wprowadzają skuteczne zmiany w edukacji matematycznej, która jest zgodna z potrzebami rozwojowymi dzieci przedszkolnych.
Zajęcia z wykorzystaniem Metody Kolorowych Dźwięków
METODA KOLOROWYCH DŹWIĘKÓW to innowacyjna, autorska, przełomowa i przede wszystkim odnosząca sukcesy w nauczaniu dzieci metoda nauki grania utworów muzycznych na instrumencie - w tym przypadku macie klawiszowej z wykorzystaniem figur geometrycznych w siedmiu kolorach.
Łączy ona naukę ze świetną zabawą!
System został opracowany jako pomocnicza metoda nauki gry na instrumencie klawiszowym z odwzorowaniem klawiatury pianina dla najmłodszych dzieci, dla których nauka nut jest jeszcze za trudna i zbyt nużąca. Poprzez rozpoznawanie kolorów i kształtów oraz kojarzenia odległości pomiędzy poszczególnymi figurami (które są odpowiednikiem określonej wartości rytmicznej nuty z orientacyjnym czasem wybrzmienia) najmłodsze dzieci rozpoczynają swoją przygodę z nauką muzyki.
Kolory i kształty zachęcają dzieci, a motywacja do nauki dodatkowo jest wzmacniana przez realnie szybkie efekty – grę na instrumencie klawiszowym.
Programy innowacyjne w Przedszkolu:
„POLSKI CZY NIEMIECKI? – EGAL!”
Cele:
- Zabawa językiem niemieckim i w języku niemieckim
- Wykorzystanie naturalnych predyspozycji dziecka do zabawy językiem niemieckim
- Rozwój umiejętności językowych, takich jak słuchanie i mówienie
- Rozumienie i reagowanie na proste polecenia nauczyciela
- Stosowanie ćwiczeń imitacyjnych – powtarzanie w formie zabawowej
- Aktywizacja wielu zmysłów w procesie poznawania języka niemieckiego
- Zapoznanie z kulturą i obyczajami Niemiec.
„KODOWANIE NA DYWANIE”
Grupa „Jeżyków” w latach 2019-2022 realizuje innowację pt. „Kodowanie na dywanie”. Innowacja ta jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na najbliższe lata.
CELE:
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia;
- rozwój manualny oraz wzrokowo - ruchowy zwłaszcza motoryka mała;
- kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich (współpraca w parach,
w grupie);
- trening pamięci;
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności;
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków.
Innowacja "Pomóż mi to zrobić samemu"
Innowacja polega na wykorzystaniu elementów metody Marii Montessori, aby przygotować dzieci do samodzielności w zdobywaniu wiedzy, rozwijania ich możliwości i zdolności twórczych, udzielania sobie wzajemnej pomocy oraz przeprowadzania samokontroli. Ponadto dostosowanie treści pedagogiki Marii Montessori do współczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz integracja treści stricte montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak na przykład bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie patriotyczne.
Innowacyjność polega na zapoznaniu dzieci z pracą według nowej metody, zwrócenie uwagi na samodzielność, skupienie i porządek. Podczas zajęć zastosowane będą ciekawe pomoce dydaktyczne. Na nowatorstwo programu składa się także wprowadzenie elementów pedagogiki Marii Montessori w placówkach niemontessoriańskich.
Dziecko pracując pedagogiką M. Montessori:
- jest samodzielne i wierzy we własne siły,
- wypracowuje szacunek do porządku i do pracy,
- wypracowuje zamiłowanie do ciszy i w tej atmosferze pracuje,
- koncentruje się nad wykonywanym zadaniem,
- wypracowuje postawę posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
- rozwija indywidualne uzdolnienia,
- posiada postawę wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
- uczy się zachowań prospołecznych, w tym szacunku dla odmienności i tolerancji.