Programy obowiązujące na rok szkolny 2024/2025
Praca wychowawczo - dydaktyczna planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Codzienne zajęcia realizujemy w oparciu o Program wychowania przedszkolnego
Program Wychowania Przedszkolnego "Drużyna marzeń"- autor Jolanta Wasilewska WSiP
Programy uzupełniające:
Program Preorientacji zawodowej w Przedszkolu w Ciechankach - program własny.
Oraz inne programy wspierające realizowane w miarę potrzeb.
Atmosfera w przedszkolu oparta jest na wzajemnym zaufaniu, szacunku, twórczej aktywności, wiary w sukces każdego dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości, potrzeb i aspiracji edukacyjnych oraz włączeniu rodziców w prace wychowawczo- dydaktyczną jako współpartnerów.
Programy zewnętrzne w Przedszkolu:
"Mamo, tato, wolę wodę"
Program edukacyjny „Mamo, tato, wolę wodę!” jest prowadzony przez Żywiec Zdrój nieprzerwanie od 2009 roku przy wsparciu Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka. Celem projektu jest edukacja dzieci w zakresie pozytywnego wpływu wody na organizm człowieka i jej znaczenia dla całego środowiska.

KOSZ PEŁEN KSIĄŻEK
Cele:
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką.
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
- Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
- Rozbudzanie wyobraźni.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
- Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Stwarzanie okazji do samodzielnego czytania.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
- Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
Celem projektu jest innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie dzieci we wspólne przygotowania ciekawych zajęć. Obchodząc różne nietypowe święta rozwijamy u dzieci kreatywność ale także empatię, szacunek wobec otoczenia, uwrażliwiamy dzieci, a także wzmacniamy w nich samych poczucie własnej wartości, sprawczości. Dzieci mają możliwość opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, współpracę, śmiech i dobrą zabawę oraz wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.
Cel główny:
Kształtowanie postaw i wartości poprzez wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, przy wykorzystaniu innowacyjnego podejścia do przygotowywania zajęć.
Cele szczegółowe:
- budowanie wiary we własne możliwości oraz pozytywnej samooceny dziecka, - kształtowanie postaw prospołecznych, nabywanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
- rozwijanie postawy obywatelskiej i świadomości patriotycznej,
- kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
- wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz norm zachowania w miejscach publicznych,
- kształtowanie postawy proekologicznej.
Programy innowacyjne w Przedszkolu:
Innowacje prowadzone w przedszkolu:
Głównym celem innowacji jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. Wykonując eksperymenty i doświadczenia dzieci rozwijają naturalną potrzebę poznawania świata oraz kształtowania sprawności motorycznej. Poznają nowe pojęcia i szybciej je zapamiętują. Łączą przyczynę ze skutkiem, rozbudzają wyobraźnię, wzrasta ich chęć do dalszej pracy. Zaproponowane aktywności mają służyć rozwojowi motoryki małej oraz stymulować różne zmysły. Prowadzona będzie w grupie 5-latków "Myszki"
Metody pracy z dziećmi
W codziennej pracy z dziećmi nauczyciele stosują różnorodne metody i formy rozbudzające aktywność twórczą dziecka, zapewniają pozytywną motywację do podejmowania zadań rozwijających wiarę we własne siły i możliwości.
Do nich należą: Metoda projektów polegająca na praktycznym działaniu dotyczącym realizacji pewnego zadania, które zaproponowały dzieci lub nauczyciel. Nauczyciel jest tu jedynie osobą wspomagającą, wyzwalającą inicjatywę dziecka. Pomysł na projekt zależy przede wszystkim od zainteresowań dzieci, lub sytuacji problemowej, w jakiej się znalazły. Najlepsze przyswojenie określonej wiedzy przez dzieci to praktyczne działanie. Następstwem tego jest wzrost odpowiedzialności za własne postępowanie. Dzięki temu dzieci w naturalny sposób dzieci uczą się odpowiedzialności za słowa, czyny, przyswajają zasady współpracy w grupie a przede wszystkim umiejętności dialogu z poszanowaniem praw drugiego człowieka. Dzieci, które doświadczyły swobody inicjowania działań osiągają w późniejszym okresie lepsze wyniki w nauce.
Matematyka oparta na metodzie E. Gruszczyk – Kolczyńskiej realizacja elementów tego programu pozwala rozwinąć u dzieci możliwości umysłowe i uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole.
Metoda Ruchu Rozwijająca W. Sherborne - gwarantuje prawidłowy rozwój fizyczny dziecka i pomaga zdobyć poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Stwarza okazję do współdziałania i partnerstwa oraz umiejętności rozluźniania się po okresie koncentracji.
Pracę z dziećmi wzbogacamy elementami technik Celestyna Freineta dzięki którym szybciej rozwijają się wszystkie zmysły, sprawność językowa, dzieci chętniej podejmują naukę czytania, są otwarte na różne propozycje, życzliwe. Cieszą się z tego, że same coś odkryły, stworzyły, chętnie podejmują rozmowy na określone tematy, są spontaniczne. Czują się ważne i dowartościowane.